Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) prišlo s balíkom návrhov, ktorých cieľom je reformovať súčasný systém zdaňovania. Jedným z hlavných bodov je zavedenie mechanizmu automatického zvyšovania daní na základe miery inflácie – teda, výška dane by sa každoročne zvyšovala úmerne k rastu cien v hospodárstve.

Aj keď ide zatiaľ o návrhy, vláda aktívne hľadá nové možnosti financovania štátneho rozpočtu a nie je vylúčené, že sa k týmto opatreniam postaví kladne. ZMOS svoje návrhy už oficiálne komunikoval Ministerstvu financií SR, čím sa začal proces ich posudzovania.

V texte sa dozviete:

  • aké úpravy daní navrhujú obce a mestá;
  • koho sa najviac dotknú zmeny;
  • aké je stanovisko rezortu financií;
  • ktoré politické subjekty sú proti navrhovaným úpravám.

Jednou z najdiskutovanejších zmien je zavedenie automatickej valorizácie – každoročné zvýšenie dane podľa miery inflácie by sa týkalo všetkých vlastníkov nehnuteľností. Vlastníci viacerých objektov by pocítili najväčší finančný dopad. Podľa návrhu by druhá a každá ďalšia nehnuteľnosť mohla podliehať dvojnásobnej až trojnásobnej daňovej sadzbe. To znamená, že za nehnuteľnosť určenú napríklad na prenájom by majiteľ platil namiesto 50 eur až 100 – 150 eur ročne.

Zmeny sa dotknú aj komerčných stavieb – najmä výškových budov. V súčasnosti sú horné poschodia zdaňované nižšie ako prízemie. Nový návrh však prináša opak – vyššie poschodia by boli zaťažené vyššou sadzbou. Sadzba za meter štvorcový by tak mohla stúpnuť zo súčasných 33 centov až na 1 euro.

Ešte dramatickejšie úpravy by sa dotkli prevádzkovateľov hazardných hier – priestory určené na kasína, herne a automaty by mohli čeliť niekoľkonásobne vyššiemu daňovému zaťaženiu ako doteraz (momentálne 3 až 6 eur/m²).

Plány na zavedenie modernejšieho systému zdaňovania podľa hodnoty nehnuteľností sú zatiaľ v nedohľadne. Ich realizáciu brzdí absencia aktuálnych cenových máp a nefunkčný kataster po nedávnom kybernetickom útoku. Dočasná úradnícka vláda odporučila najprv dokončiť systém zdaňovania podľa podlahovej plochy, ktorý by podľa odhadov mohol priniesť do štátneho rozpočtu až 500 miliónov eur.

ZMOS zároveň navrhuje navýšenie poplatku za rozvoj, ktorý sa momentálne pohybuje od 3 do 35 eur za každý začatý meter štvorcový podlahovej plochy nadzemnej časti stavby. Konkrétna nová výška poplatku zatiaľ nebola určená.

Na zvyšovanie daní tlačia aj samotní primátori. Predseda Únie miest Slovenska a primátor Trenčína Richard Rybníček v rozhovore pre agentúru SITA uviedol, že ak majú mestá zabezpečiť kvalitné služby pre svojich obyvateľov, musia pristupovať k pravidelnému zvyšovaniu miestnych daní. Poukázal aj na problém tzv. „víkendových“ obyvateľov, teda ľudí, ktorí vlastnia nehnuteľnosti (napr. chaty), ale reálne v obci nebývajú. Podľa neho by mali platiť osobitné dane, keďže tiež využívajú služby samosprávy.

ÚMS preto podporuje myšlienku diferenciácie daní podľa typu vlastníctva. Napríklad: prvá nehnuteľnosť by podliehala bežnej sadzbe, zatiaľ čo ďalšie objekty by mohli byť zdaňované osobitným rozhodnutím miestneho zastupiteľstva. V súčasnosti to zákon neumožňuje, no Rybníček verí, že reforma tento mechanizmus sprístupní.

Ministerstvo financií zatiaľ nevydalo konečné stanovisko k návrhom, ale očakáva sa, že viaceré z nich podporí, keďže rozpočet potrebuje nové zdroje. Navyše, rezort plánuje aj obmedzenie možnosti odpisovania DPH pri nákupe služobných vozidiel, čo potvrdzuje snahu vlády získať ďalšie financie.

Jedinou politickou silou, ktorá otvorene nesúhlasí so zvyšovaním daní, je strana SaS. Jej podpredseda Marián Viskupič kritizuje návrhy ako neefektívne a zaťažujúce pre občanov i podnikateľov. Podľa neho by vláda mala najprv riešiť efektívnosť správy verejných financií a nie zvyšovať daňové zaťaženie.

Naopak, Progresívne Slovensko nemá zásadné výhrady. Ich ekonomický expert Štefan Kišš sa vyjadril, že ak je nevyhnutné niektoré dane zvýšiť, potom sú to práve dane z majetku. Dodal však, že štát na spravodlivé zavedenie takéhoto systému stále nie je pripravený – chýbajú cenové mapy aj kvalitné údaje. Pokiaľ by vláda postupovala zodpovedne, pripravila by finančnú správu a obce na túto transformáciu vopred.

Ak máte otázky o vecnom bremene alebo potrebujete odbornú pomoc, odporúčame konzultáciu s právnikom alebo špecialistom na realitné právo.

Ak po prečítaní tohto článku máte otázky, zavolajte nám! Kontakty nájdete tu: https://www.babonytre.sk/kontakt 

Zdrojový text: https://www.nehnutelnosti.sk/ 

Zdroj fotografie: https://karierainfo.zoznam.sk/ 

Pečať overeného člena Združenia realitných kancelárií pre Baboby TRE

Babony TRE & PARTNERS tvorí kolektív starostlivo vybraných odborníkov na trhu s nehnuteľnosťami. Naša hlavná sila spočíva v hlbokom vzdelaní a vedomostiach v oblasti práva, obchodu a marketingu, kombinovaných s bohatými skúsenosťami v realitnom biznise. Vzhľadom na neustále sa meniaci a rozvíjajúci trh s nehnuteľnosťami, neustále sledujeme najnovšie trendy a snažíme sa získať najaktuálnejšie poznatky prostredníctvom rôznych vzdelávacích kanálov a programov.

Súhlas so spracovaním osobných údajov

Dotknutá osoba v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,ZoOOÚ“) potvrdzuje správnosť a aktuálnosť svojich osobných údajov uvedených v kontaktom formulári. Dotknutá osoba týmto čestne vyhlasuje, že udeľuje prevádzkovateľovi svoj výslovný, slobodný, vážny a bezvýhradný súhlas so spracúvaním jej osobných údajov v rozsahu: meno, priezvisko, telefonický kontakt, e-mailová adresa na účel kontaktovania dotknutej osoby ako záujemcu o spoluprácu v informačnom systéme sprostredkovateľa ,,klienti“ počas doby 180 dní od udelenia tohto súhlasu. Dotknutá osoba má právo kedykoľvek odvolať tento súhlas so spracovaním osobných údajov rovnakým spôsobom, akým ho udelila. Odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracúvania osobných údajov založeného na súhlase pred jeho odvolaním. Práva dotknutej osoby vymedzujú najmä §§ 19 – 30 ZoOOÚ. Práva a povinnosti sprostredkovateľa, ako prevádzkovateľa, vymedzujú najmä §§ 31 – 46 ZoOOÚ. Dotknutá osoba potvrdzuje, že sprostredkovateľ splnil svoju oznamovaciu povinnosť v rozsahu požadovanom ZoOOÚ. Dotknutá osoba berie na vedomie, že na zabezpečenie toho, že spracúvanie jej osobných údajov sa vykonáva v súlade so ZoOOÚ sprostredkovateľ prijal primerané technické, organizačné a personálne opatrenia zodpovedajúce spôsobu spracúvania osobných údajov, pričom zobral do úvahy najmä použiteľné technické prostriedky, dôvernosť a dôležitosť spracúvaných osobných údajov, ako aj rozsah možných rizík, ktoré sú spôsobilé narušiť bezpečnosť alebo funkčnosť jeho informačných systémov. Sprostredkovateľ bude s osobnými údajmi dotknutej osoby zaobchádzať a nakladať v súlade s platnými a účinnými právnymi predpismi.