List vlastníctva je kľúčový dokument, ktorý poskytuje informácie o vlastníkoch nehnuteľnosti, právach tretích osôb (napríklad vecné bremená, záložné práva) a ďalšie údaje o danej nehnuteľnosti. Tento dokument je nevyhnutný pri viacerých administratívnych úkonoch, ako sú predaj alebo kúpa nehnuteľnosti, vybavovanie hypotekárneho úveru a iné transakcie týkajúce sa majetku.


Čo je list vlastníctva?

List vlastníctva je verejný dokument, ktorý definuje aktuálne platná legislatíva. Slúži na preukázanie vlastníctva nehnuteľnosti, pričom obsahuje údaje o vlastníkoch (alebo spoluvlastníkoch), ich podieloch a právach súvisiacich s užívaním nehnuteľnosti. Tento dokument má niekoľko častí, z ktorých každá prináša konkrétne informácie o stave majetku a jeho vlastníckych pomeroch.


Štruktúra listu vlastníctva

List vlastníctva je rozdelený do troch hlavných častí:

  1. Časť A – Majetková podstata
    Obsahuje detailné údaje o všetkých nehnuteľnostiach zapísaných na danom liste vlastníctva. Tieto údaje zahŕňajú:

    • Typ parcely (C alebo E), parcelné číslo, výmeru pozemku a jeho druh.
    • Informácie o spôsobe využívania (napr. stavebný pozemok, poľnohospodárska pôda).
    • Údaje o stavbách, ako je súpisné číslo, umiestnenie, druh stavby a popis.
  2. Časť B – Vlastníci a oprávnené osoby
    V tejto časti sa uvádzajú:

    • Mená a údaje vlastníkov (meno, priezvisko, dátum narodenia alebo IČO, adresa).
    • Právny titul nadobudnutia (napr. kúpna zmluva, dedičstvo).
    • Informácie o spoluvlastníckych podieloch a prípadné poznámky o plombách (napr. ak je nehnuteľnosť dotknutá prebiehajúcim konaním).
  3. Časť C – Ťarchy
    Poskytuje údaje o zaťažení nehnuteľnosti, ako sú vecné bremená alebo záložné práva. Ak je uvedené „bez zápisu“, znamená to, že nehnuteľnosť nie je zaťažená.


Kedy je potrebný list vlastníctva?

List vlastníctva je nevyhnutný pri viacerých administratívnych úkonoch:

  • Založenie nehnuteľnosti za hypotekárny úver.
  • Hlásenie trvalého alebo prechodného pobytu.
  • Vypracovanie znaleckého posudku na účely ocenenia nehnuteľnosti.
  • Príprava zmlúv o prevode vlastníckeho práva.

Dôležité upozornenie: list vlastníctva musí byť aktuálny a nesmie byť starší ako tri mesiace.


Kde a ako získať list vlastníctva?

Existuje niekoľko spôsobov, ako získať kópiu listu vlastníctva:

  1. Katastrálny odbor okresného úradu
    Na katastrálnom odbore môžete požiadať o výpis na počkanie. Poplatok je 12 €, a k dispozícii sú aj ďalšie dokumenty, ako napríklad katastrálna mapa.

  2. Slovenská pošta
    Pošta poskytuje rovnakú službu za rovnaký poplatok, čo je vhodné pre ľudí, ktorí nemajú blízko katastrálny úrad.

  3. Online cez Kataster Portal
    Bezplatný online prístup k listu vlastníctva je dostupný cez portál Kataster Portal. Tento informatívny výpis je však neplatný na právne účely a slúži iba na rýchle overenie údajov.


Ako vyhľadať list vlastníctva online?

Na portáli Kataster Portal môžete vyhľadávať podľa:

  • Mena vlastníka.
  • Adresy nehnuteľnosti (obec, ulica, číslo domu).
  • Parcelného čísla.

Výsledky sa aktualizujú každých 24 hodín a poskytujú prehľad o vlastníckych pomeroch.


Najčastejšie chyby v listoch vlastníctva

Chyby v údajoch môžu zahŕňať nesprávne meno vlastníka, neaktuálnu adresu alebo nesprávne zapísané údaje o pozemku. Tieto chyby možno opraviť písomným návrhom na katastrálny odbor.


List vlastníctva je neoddeliteľnou súčasťou právnych a administratívnych procesov spojených s nehnuteľnosťami. Jeho správne vypracovanie a aktuálnosť sú kľúčové pre úspešné uskutočnenie transakcií.

Potrebujete pomoc s predajom?

Ak si neviete rady, ako začať, sme tu pre vás. Poskytneme vám podporu počas celého procesu – od prípravy nehnuteľnosti až po úspešné uzatvorenie predaja. Stačí vyplniť jednoduchý formulár na na3ej stranke a začneme spolupracovať na vašom úspechu.

Ak po prečítaní tohto článku máte otázky, zavolajte nám! Kontakty nájdete tu: https://www.babonytre.sk/kontakt

 

Zdrojový text: https://www.nehnutelnosti.sk 

Zdroj fotografie: https://www.nehnutelnosti.sk 

Pečať overeného člena Združenia realitných kancelárií pre Baboby TRE

Babony TRE & PARTNERS tvorí kolektív starostlivo vybraných odborníkov na trhu s nehnuteľnosťami. Naša hlavná sila spočíva v hlbokom vzdelaní a vedomostiach v oblasti práva, obchodu a marketingu, kombinovaných s bohatými skúsenosťami v realitnom biznise. Vzhľadom na neustále sa meniaci a rozvíjajúci trh s nehnuteľnosťami, neustále sledujeme najnovšie trendy a snažíme sa získať najaktuálnejšie poznatky prostredníctvom rôznych vzdelávacích kanálov a programov.

Súhlas so spracovaním osobných údajov

Dotknutá osoba v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,ZoOOÚ“) potvrdzuje správnosť a aktuálnosť svojich osobných údajov uvedených v kontaktom formulári. Dotknutá osoba týmto čestne vyhlasuje, že udeľuje prevádzkovateľovi svoj výslovný, slobodný, vážny a bezvýhradný súhlas so spracúvaním jej osobných údajov v rozsahu: meno, priezvisko, telefonický kontakt, e-mailová adresa na účel kontaktovania dotknutej osoby ako záujemcu o spoluprácu v informačnom systéme sprostredkovateľa ,,klienti“ počas doby 180 dní od udelenia tohto súhlasu. Dotknutá osoba má právo kedykoľvek odvolať tento súhlas so spracovaním osobných údajov rovnakým spôsobom, akým ho udelila. Odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracúvania osobných údajov založeného na súhlase pred jeho odvolaním. Práva dotknutej osoby vymedzujú najmä §§ 19 – 30 ZoOOÚ. Práva a povinnosti sprostredkovateľa, ako prevádzkovateľa, vymedzujú najmä §§ 31 – 46 ZoOOÚ. Dotknutá osoba potvrdzuje, že sprostredkovateľ splnil svoju oznamovaciu povinnosť v rozsahu požadovanom ZoOOÚ. Dotknutá osoba berie na vedomie, že na zabezpečenie toho, že spracúvanie jej osobných údajov sa vykonáva v súlade so ZoOOÚ sprostredkovateľ prijal primerané technické, organizačné a personálne opatrenia zodpovedajúce spôsobu spracúvania osobných údajov, pričom zobral do úvahy najmä použiteľné technické prostriedky, dôvernosť a dôležitosť spracúvaných osobných údajov, ako aj rozsah možných rizík, ktoré sú spôsobilé narušiť bezpečnosť alebo funkčnosť jeho informačných systémov. Sprostredkovateľ bude s osobnými údajmi dotknutej osoby zaobchádzať a nakladať v súlade s platnými a účinnými právnymi predpismi.